maanantai 7. heinäkuuta 2014

105


 Pieni ratsastustaukoni laittoi ajattelemaan asioita uudelta kantilta ja uudella tapaa.

Olen pitkään miettinyt ja ollut sitä mieltä että Goldi on mennyt huonompaan suuntaan ratsastuksellisesti. Olen suorittanut tässä hiljaisten ja pitkien työpäivien aikana jos jonkinlaista itsetutkiskelua, ja tullut siihen lopputulokseen että poni ei ole välttämättä mennyt alamäkeen (paitsi sen laukka), vaan minä itse olen.

En ole saanut aikoihin ratsastaessa sellaista oloa, että en voi ajatella muuta kuin sanaa VAU. En ole ollut pitkään aikaan onnellinen ja tyytyväinen siitä mitä minulla on jo, vaan sorrun aina ajattelemaan mitä minulla voisi olla jos itse osaisin enemmän. Olen ollut ratsastaessa ja tallilla huonotuulinen, ja koko harrastaminen on mennyt pelkästään suorittamiseksi. Se mikä oli ennen uskomattoman hyvää ei ole nyt edes riittävää, ja ratsastuksen jälkeen tuntuu aina että yhteistyö ei toimi ja jotain jää puuttumaan. Se poni joka oli minulle viime vuonna kallein aarre, joka sai aina hymyilemään ja jonka kanssa koin niin paljon uutta tuntuukin nyt itsestäänselvyydeltä.

Sen kanssa suorittaminen tuntuu ikuiselta työmaalta. Kun sen on ratsastanut alusta saakka itse, ja opettanut sille ne asiat mitä se osaa miettii alitajunnassaan jatkuvasti että olisinko voinut tehdä jotain paremmin? Olisinko voinut ratsastaa sitä erilailla, niin että se liikkuisi enemmän innoissaan eteen ja olisi energisempi? Ponin perusluonnetta en pysty muuttamaan, ja tiedän että Goldi ei ratsastuksellisesti ole lähelläkään unelmahevostani. Sen luonne on kuitenkin täyttä kultaa ja se yrittää aina parhaansa, vaikka kuski sähläisi selässä mitä tahansa. Ja se on luonteenpiirre jonka haluan siinä säilyttää, ja sen takia on asialle tehtävä jotain. Jos siltä aina vaatii vain lisää ja mikään mitä se tekee ei ole riittävää, katoaa miellyttämishalu todella nopeasti. Jossain vaiheessa se menee minulta kuitenkin myyntiin, ja silloin haluaisin sen menevän jonkun lapsen opetusponiksi, sillä tiedän sen luonteen olevan mitä mainioin siihen tarkoitukseen.


Olen todella onnellinen, että tajusin tämän asian. Samalla olen todella surullinen siitä, että asiat ikinä menivät tähän jamaan. Kunnianhimoa täytyy löytyä, mutta tämä on niin kallis harrastus että siitä pitää nauttia jotta se palvelee ketään. Itselläni kuluu niin tolkuton määrä rahaa kuukaudessa, että olen monesti miettinyt tämän järkevyyttä. Jos tallille meneminen tuntuu velvoitteelta, miksi ihmeessä maksaa siitä monia satoja euroja? Nyt kun ymmärrän tämän, on paljon helpompi lähteä muuttamaan asioita.

Nyt otan uuden linjan. Kun talleilen, mennään oman ja ponin jaksamisen ehdoilla. Jos aikeena oli mennä koulua kentällä, mutta tallilla ei enää teekkään mieli vääntää aitojen sisällä on aina vaihtoehtona lähteä maastoon. Meillä saa uudella tallilla tehtyä pitkiäkin lenkkejä, ja oikeastaan vain mielikuvitus on rajana. Meillä on myös kilometrin mittainen harjoitusrata, jossa pystyy treenaamaan lähes yhtä hyvin kuin kentällä. On erittäin tärkeää, että liikunta pysyy kiinnostavana ja monipuolisena - muuten käy niinkuin minulle on käynyt. On todella tärkeää oppia myöntämään myös omat virheensä, ja minun virheeni on ollut tehdä samoja asioita kuin muut. Jos muut kilpailevat poneillaan tavoitteellisesti ja valmentautuvat useasti viikossa, ei se tarkoita mitenkään että minunkin olisi pakko tehdä niin. Tärkeää on molemminpuolinen luottamus, minä luotan Goldiin mutta luottaako se todella minuun? Onko sen mukava työskennellä kanssani jos olen aina huonolla tuulella? Itse en ainakaan jaksaisi työkaveria, joka kiukuttelisi jatkuvasti.

Näistä asioista on todella vaikea puhua ääneen, kirjoittaminen tuntuu helpommalta. Olisi vaikeaa puhua näistä kenenkään ystävän tai perheenjäsenen kanssa, kun kaikki on kuitenkin näennäisesti hyvin ja molemmat voimme hyvin. Goldista en ole luopumassa, mutta haluan löytää uudelleen sen tunteen joka minulla oli sen kanssa viime kesänä. Kun mitään ei ollut pakko saavuttaa, mutta kaikki oli kuitenkin saavutettavissa - jos vain kurotti tarpeeksi. Sillä ajatuksella lähdetään tästä eteenpäin liikenteeseen, saavutettavissa on vaikka mitä mutta sen tavoittelun täytyy olla hauskaa. Muuta vaihtoehtoa ei ole.


Minulla on poni, jonka omistamisesta monet muut haaveilevat. Ja se poni on täydellinen.

15 kommenttia

  1. Tykkäsin tosi paljon tästä postauksesta! Toivottavasti löydät kipinäsi uudelleen. :)

    VastaaPoista
  2. Ihana teksti, on aina niin kiva lukea tällasia, näistä voi moni muukin saada inspiraatiota ja mietteitä omaaan heppaelämään! :)

    VastaaPoista
  3. ihana teksti! tossa tokassa kuvassa katoin nopeasti niin näyttiekaksi että sä olisit raskaana! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha apua! Mä näytän siinä kieltämättä aika pullealta.

      Poista
    2. Katoin ihan samaa. Varjot tekevät ihmeitä!

      Hienoa, että sait mahdollisuuden miettiä tilannetta läpi. On vaikeampi korjata asiaa, jos ei tiedä mistä kenkä puristaa. Ihania hetkiä teidän kesään!

      Poista
  4. Hyvä teksti! Mulla oli oman ponin kanssa keväällä vähän samanlaisia ajatuksia, nyt onneksi löytynyt se positiivinen fiilis hommaan taas. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla että se on palannut sieltä aikanaan takaisin. Sitä odottelen itsekin, ja toivon että kipinä palaa taas piakkoin! :)

      Poista
  5. Mieletöntä itsensätutkiskelua :) Täytyy myöntää, että tämä on ollut myös mun ja Bennyn tavoite nyt pitkän tauon jälkeen. Että Bennyllä on kivaa, eikä mun tarcvitse tapella sen kanssa. Siksi otamme reenit rauhaksiin, pidämme myös plajon vapaita ja jos hevonen tuntuu siltä, niin emme tee sitä mitä ehkä oli suunnitelmissa, vaan jotain muuta. Myöskin olen nyt päättänyt että niin typerältä kuin se muista kuulostaakin, niin me ei treenata kentällä sateella. Siitä ei tule yhtään mitään. Olemme molemmat vain ihan äärettömän huonolla tuulella ja reeni on kuitenkin kaikenkaikkiaan huono. Silloin siitä reenistä ei ole edes mitään hyötyä, paitsi se että saa sanoa että 'no, kyllä minä liikutin vaikka olikin huono ilma'. Ei se palvele ketään.

    Nauroin tuossa aiemmin tällä viikolla, kun juoksutin Bennyn irti ja lopulta se hyppi mun väsäämiä 40cm esteitä kuin agilitykoira. Sen kun näytti vaan kädellä että minne pitää mennä, ja tämä meni. Oli aika absurdi, uskomaton fiilis, mutta siinä taas nähtiin se, miten tärekää on kiireetön, stressitön hauska yhdessäolo hevosen kanssa. Meillä ainakin psyykkisen puolen hoito on nyt ihan yhtä tärkeää kuin lihasten saaminen omille paikoilleen takaisin.

    Tsemppiä teille kipinän löytymiseen, lyön vetoa, että muutaman viikon stressitön, mitään tavoittelematon hömpöttely, tekee teille jo ihmeitä :) Meillä se ainakin on auttanut kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ehkä rauhoittavaa kuulla että muillakin on samoja mietteitä, tällä hetkellä tai menneisyydessä. Ei ole helppoja asioita, mutta kun tajuaa mistä kiikastaa niin johan helpottuu!

      Kesä on aikaa heittää stressi pois hartioilta ja tehdä juttuja vaan omaksi ilokseen. Hyödynnetään tätä ajatusmaailmaa :)

      Hauskaa kesää Hanna!

      Poista
  6. Tää oli oikeesti tosi hyvä teksti etkä oo ainoa joka on tätä itsetutkiskelua tehnyt. Itsekkin miettinyt todella paljon asioita ihan niistä kipeimmistä ja hävettävimmistä lähtien. Tavallaan mä huomasin sen, mistä puhuit tässä tekstissä, silloin kun kävin kuvaamassa teitä. Olit aikaslailla jollain tavalla kiukkuinen ja vaikka ponikaan ei parhaimmalla päällä ollut, vaikutti se silti minun silmääni ihan hyvältä, olihan se jo silloin kehittynyt kummasti! Tykkään tosi paljon lukea sun blogia ja vaikka ei aina olla oltu asioista samaa mieltä, arvostan sun ajattelutapaa hevosista ja niiden ratsastamisesta. Itsekkin olen tehnyt monia - todella monia virheitä, joita kadun ja häpeän suunnattomasti mm. Sitä minkä kuvan oon joskus teille entisille immersbyläisille itsestäni ja ajattelumaailmastani antanut. Oma ajattelutapani on muuttunut hurjasti, enkä ole niin todellakaan niiin jyrkkä mitä ennen. Uskon, että saat kyllä hommat taas luistamaan aurinkoisesti ja innolla jään seuraamaan teidän tekemisiä. Toivottavasti nähdään lähiaikoina! :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmiset kasvaa ja ajattelutavat muuttuu, ihan ymmärrettävää. Ja on todella ollut jo pidemmän aikaa sellainen olo että hommat ei luista, mutta nyt vasta sen osaa jotenkin myöntää itselle. Ja hommat ei luista nimenomaan omalta osalta, poni osaa kyllä ja on kehittynyt huimasti.

      Täältä vielä noustaan, ja kun elellään hissukseen ja omalla painolla niin sekin jo varmasti auttaa. Tulehan käymään taas, lupaan olla paremmalla tuulella! :D

      Poista
    2. Haha, joo näin tehdään! :D

      Poista
  7. Mä vähän olen miettinykin, että millon sä alat pohtimaan näitä asioita. :D Näin "ulkopuolisen" silmin on jotenkin tuntunut, että viime kesänä olit ihan eri fiiliksillä liikenteessä, vaikka sillon en teillä vielä ollutkaan käynyt. Pääasia on se, ettei kaikki ole suorittamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on varmasti monet tutut huomanneet että kaikki ei ole ihan kohdallaan, mutta kaikki on tainneet olla niin hienovaraisia etteivät ole viitsineet mainita asiasta. Mikä on oikeestaan ihan hyvä, koska en varmasti olisi osannut omatoimisesti mitään myöntää. :D

      Toivotaan että se fiilis vielä sieltä tulee, ja jos ei niin sitten pitää ruveta miettimään miten toimitaan.

      Poista
  8. Hei, eksyin blogiisi sattumalta ja lueskelin heti muutaman postauksen, tämän kohdalle pysähdyin. Hienoa pohdiskelua. Meillä oli ylläpidossa ponitamma kaksi vuotta. Se oli kiltti ja ihana, mutta mulla alkoi mennä ratsastukseen hiukan motivaatio, kun tuntui hiukan samalta kuin mitä kuvasit tuossa. Sitten tuli mahdollisuus ostaa poni, teimme ostotarkastuksen mutta poni ei läpäissyt sitä. Olin tavallaan hyvin helpottunut, vaikka surullinen. Ostin sitten toisen hevosen, ja vaikka sen kanssa on ollut kaikenlaisia terveysongelmia, tajusin, mkä edellisen hepan kanssa puuttui. Tämän kanssa jokainen ratsastuskerta on ollut ilo ja janoan aina lisää.
    Joskus kannattaa tosiaan miettiä hevosen vaihtoakin. Se joka ei ehkä enää inspiroi sinua, voi olla loistava jollekin toiselle.
    Jos fiilis on mennyt jo ohi, unohda tämä :). Halusin vain kertoa oman kokemukseni. Mukavaa jatkoa!

    VastaaPoista